Coaching i Kołczing – co wiedzieć, aby odróżnić eventy motywacyjne od metody wspierania w rozwoju.

PRACA I EDUKACJA ROZWÓJ

Coaching i Kołczing – co wiedzieć, aby odróżnić eventy motywacyjne od metody wspierania w rozwoju.

Co jeśli powiem Ci, że prawie wszystko co widzisz w Internecie na temat coachingu jest nieprawdą, a Ty zostałeś wprowadzony w błąd? Spoko, bywa. Chodź, opowiem Ci o co w tym wszystkim właściwie chodzi.

Nie dziwię się, że ludzie tak reagują na słowo coaching. Nie ukrywajmy, nie cieszy się on dobrą sławą w Internecie. Gdybym nie poznała tej metody na profesjonalnych kursach i w szkole, a bazowała tylko na tym co widzę w sieci to wiedziałabym, że:

  • coach to mały szaman, który za pomocą afirmacji rozwiązuje wszystkie problemy tego świata
  • coach usuwa polipy za pomocą łączenia się miejscem gdzie występuje schorzenie
  • coach zarabia miliony na mówieniu, że możesz wszystko
  • coach mówi jak żyć i terroryzuje strefą komfortu
Czy ludzie nie widzą w tym nic podejrzanego?

Ciężko patrzy mi się na to jak często coaching jest mylony z mówcami motywacyjnymi, z wielkimi i głośnymi eventami. Motywacja, sukces, wystarczy tylko chcieć, możesz wszystko, pisz codziennie szminką na lustrze „jesteś piękna”. Czas chyba sobie coś wyjaśnić.

No to gdzie te różnice?
W charakterze komunikacji.

Wykład motywacyjny prowadzi narrację jednostronną – mówca, trener, maestro stoi na scenie i przemawia. Słuchacz może być bierny. To mówca jest w centrum zainteresowania, pełni funkcję gwiazdora, którego słowa chłonie tłum.

Sesja coachingowa ma narrację dwustronną – klient zobowiązany jest do angażowania się, do bycia aktywnym, do pracy ze sobą. Często jest to warunkiem współpracy. Tu w centrum zainteresowania jest klient. Relacja coach – klient to relacja partnerska.

W sposobie wypowiedzi.

Mówca motywacyjny – radzi, podpowiada, naucza, poucza.

Coach – nie radzi, nie podpowiada, nie naucza, nie poucza.

W otoczeniu.

Wykład motywacyjny – zazwyczaj odbywa się w dużej sali, mówca stoi na scenie i mówi do tłumu.

Sesja coachingowa – zazwyczaj odbywa się w gabinecie, w formie jeden na jeden. Są również coachingi zespołowe i grupowe, ale nie są przeprowadzane na tak dużych grupach jak eventy.

W czasie

Wykład motywacyjny to zazwyczaj jedno spotkanie, trwające kilka godzin.

Coaching to proces, najczęściej w formie spotkań 1:1 (ok 6-8 spotkań)

W przekazie

Mówcy motywacyjni często zapewniają, że wystarczy chcieć, że możesz wszystko, a co cię nie zabije to cię wzmocni. Czasami mówią językiem, który naprawdę przekonuje i pozwala uwierzyć. Te świetne pigułki szczęścia, najczęściej warte grube setki i tysiące złotych, starczają na… jeden dzień. W porywach do dwóch. Bo co potem? Jak wdrożyć te wszystkie rady w nasze życie? Czym dłużej karmić nasze ego? Jak nie walnąć głową o beton po powrocie do rzeczywistości?

Coach nie zapewnia i nie doradza, a pomaga w zdefiniowaniu celu. Pomaga, to znaczy, słucha, zadaje pytania i odzwierciedla mówiąc cały czas językiem klienta. To klient jest jedynym ekspertem w zakresie swoich zasobów, decyzji, możliwości. Kluczowym narzędziem w procesie coachingowym jest zadawanie pytań, które pobudzają do myślenia. Coach NIGDY nie powie Ci co masz zrobić. Coach pokazuje klientowi szeroką perspektywę dając mu przestrzeń do pracy nad swoimi celami. Zderza cele klienta z jego systemem wartości, daje narzędzia i wspiera.

  • Łukasz Jakóbiak – to nie coach.
  • Mateusz Grzesiak – to nie coach.
  • Kołcz Majk – to na pewno nie coach
Dlaczego tak się dzieje jak się dzieje?

W Polsce nie ma określonych przepisów regulujących wymagania dotyczące zawodu coach. Coachem może zostać każdy. Na szczęście jest wiele instytucji, które na swój sposób dbają o utrzymanie standardów i zasad dotyczących coachingu. Są to np. IC, ICC, ICF.

Definicja ICC
Definicja ICC (International Coaching Community) mówi: Coaching jest procesem, którego głównym celem jest wzmocnienie klienta oraz wspieranie go w samodzielnym dokonywaniu zamierzonej zmiany, w oparciu o własne odkrycia, wnioski i zasoby.

Nie twierdzę, że wszystkie inspirujące przemówienia i wykłady motywacyjne są złe. Bo dopóki komuś pomagają, napędzają do działania i otwierają oczy to niech się dzieją. Jednak nie mylmy pojęć i nie taplajmy się w błotku swojej niewiedzy. Taka dezinformacja jest bardzo krzywdząca dla środowiska profesjonalnych coachów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *